Mintegy százmillió eurót invesztál az Audi termelési helyszínei töltőinfrastruktúrájába
Saját termelési helyszínein is intenzíven halad az Audi teljes egészében szén-dioxid-semleges prémiummobilitást kínáló szolgáltatóvá alakulása. 2022 közepéig a prémiummárka minden tizedik parkolóhelyét az elektromos autók számára kialakított töltőberendezéssel kívánja ellátni, amelyek többsége nyilvánosan működik majd. Ez az egyedülálló koncepció a legnagyobb töltőinfrastruktúra-projekt a német munkáltatók körében. A beruházás egyben jelentős know-how előnyt is nyújt az Audi számára az ilyen jellegű töltési koncepciók hardver- és szoftvertelepítése, illetve -üzemeltetése terén – miközben a mobilitás egy új üzleti területén is megkezdheti tevékenységét.
Az Audi több mint 4500 töltőpontot alakít ki az akkumulátorhajtású járművek számára, így járulva hozzá az egyéni közlekedés energiaátalakulásához. „Egy ilyen kiterjedt töltési infrastruktúra kiépítése teljesen újszerű kihívás” – jellemzi feladatát Maximilian Huber. A termelési helyszínek töltőprojekt-menedzsere nemcsak a töltőpontok telepítését vezeti, hanem az autógyártó telephelyei átfogó töltési megoldásának energiamenedzsere és szoftverszolgáltatója is egyben. Egyedül az ingolstadti főüzemnél 3500, míg Neckarsulmban ezer, Brüsszelben és Győrben pedig közel száz-száz töltőpont áll majd rendelkezésre a teljes bővítés végére. Ugyancsak töltőinfrastruktúra épül a mexikói San José Chiapa gyárában is, miközben a müncheni repülőtéren működő oktatási központokban már most is széleskörű töltőkapacitás vehető igénybe. A teljes projektre összesen akár százmillió euró áll rendelkezésre.
Egy ilyen nagyságrendű töltőkoncepció mindeddig egyedülálló Németországban, s aprólékos előkészítést és messzemenőkig független energiagazdálkodást igényel. Ennek megfelelően már 2017 közepe óta saját projektcsoport készíti elő, illetve valósítja meg a beruházást, az alapvető döntés pedig már egy évvel korábban megszületett az összes parkolóhely tíz százalékának villamosításáról. „Feltétlen szükséges az előkészítő időszak, mivel egy ilyen nagyságrendű energiaellátás puszta megtervezése és kiépítése is eltarthat több évig” – hangsúlyozta Maximilian Huber. Különös kihívást jelent a beruházás az egyes helyszíneken zajló folyamatos termelés melletti végrehajtása.
A projektcsoport felelős a teljes stratégiáért, a beruházás- és koncepciótervezésért, valamint irányítja a töltőinfrastruktúra kiépítését és üzemét, illetve az Audi termelési helyszínein zajló töltések elszámolását. A töltőpontok használhatóságát a dolgozókon túl igény szerint más parkolóvendégekre is kiterjesztik, s ennek megfelelően alakítják ki a töltőinfrastruktúrát, illetve dolgozzák ki az üzemeltetési szabályokat, de forródrótot és támogatást is biztosítanak. Ugyancsak fontos szempont a töltési folyamatok a vonatkozó mérésjogi előírásoknak megfelelő rögzítése és elszámolása is.
Brüsszelben, Ingolstadtban és Neckarsulmban már most összesen 21 megawatt csatlakozási teljesítményű töltőinfrastruktúra áll rendelkezésre, ami egy 14 ezer lakosú kisváros elektromosáram-fogyasztásának felel meg. Ebben hatszáz akár 22 kilowatt teljesítményű töltőpont, valamint hatvan egyenáramú, 50 és 350 kW közötti teljesítményű töltőberendezés szerepel. 2022 közepére egyedül a termelési helyszíneken összesen 4500 akár 22 kW teljesítményű, illetve mintegy 50 további, akár 350 kW teljesítményű töltőpont áll majd rendelkezésre. A teljes csatlakozási teljesítményt már az idei évtől az egyes termelési helyszíneken átívelő, dinamikus és intelligens terhelésmenedzsment irányítja, így nincs szükség az elektromosáram-csatlakozási lehetőségek további bővítésére.
Mindezt az Audi Oktatási Központ (Audi Training Center) a müncheni repülőtéren működő három helyszínének berendezései egészítik ki, ahol az Audi legnagyobb, 2,1 megawatt csatlakozóteljesítményű, önálló töltőparkja kapcsolódik az elektromos hálózatra. Az ATC IV új épületének felépítésével együtt ez esetben – akkumulátoros puffertároló segítségével – az itt előállított napenergiát is felhasználják a töltési folyamatok során. „Itt már korántsem csupán az energiaellátásról van szó” – mutatott rá Maximilian Huber. A projektcsapat a Google Maps alapjain saját navigációs térképet is készített, amelyen a munkatársak valós időben láthatják, hol található szabad töltőállomás. További fontos szolgáltatás az online-számlázás, valamint a belső elszámolási rendszerbe integrálás.
Középtávon azt is vizsgálják, hogyan bocsátható rendelkezésre az így összegyűjtött know-how más, szintén töltőinfrastruktúrát kiépíteni szándékozó vállalatok számára is, ami újabb lépés a vállalat puszta autógyártóból mobilitási szolgáltatóvá válása útján. Az Audi célkitűzése, hogy vezető szén-dioxid-semleges prémium szolgáltatóvá váljon, így legkésőbb 2050-re a teljes vállalatnak szén-dioxid-semleges alapokon kell működnie.